8. klass oli
hommikul lausa enneolematult kukkununnu, tegid teised nohisedes oma
harjutusi. 6. klassiga mul polegi üldiselt probleeme, nad saavad
ikka aru, kuidas tunnis käituda võiks, aga 7. klass oli täna nagu
loodusõnnetus. Mul oli reaalselt tunne, nagu ma õpetaksin
erivajadustega lapsi, kari Mowgleid, kellele ma pean esmalt näitama,
kuidas inimeste seas elada...
Nii hullu tundi pole
mul nendega sel õppeaastal veel olnudki vist. Eks nad eelmisel
aastal ikka üritasid näidata, millised nad tegelikult olla
tahaksid, ja panna mu kannatust ning närve proovile. Samuti on mitu
tundi kulunud käitumisteemade nii- ja naapidi lahkamisele, mistõttu
on tunnid ka n-ö ära jäänud (eelmisel aastal seisin näiteks 8.
klassiga 45 minutit püsti, kuna üks õpilane arvas, et tema
ümberistumise otsus on vaidlustatav).
Igatahes õppimisime
täna 7. klassis äärmiselt rasket teemat, milleks oli käänamine
ja mida isegi mina oma pika karjääri jooksul olen nendega juba
eelnevalt läbi teinud. Ilmselgelt ei pea mainimagi, et umbes pool
klassi oli konstantselt hämmingus ja mina harrastasin pinkide vahel
sörkjooksu. Lisaks on mõnel 7. klassi õpilasel komme, et kui ma
esimese nelja ja poole sekundi jooksul tema laua kõrval ei seisa ja
küsimusele ei vasta, on tal täielik õigus kisama pista, lobiseda,
sodida, telefoni näppida, tooliga kõikuda, sest ise ma ei tulnud
teda ju aitama. Tegelikult olen ma aga mõne teise õpilase juures
juba ja tõesti ei jookse kohe, kui keegi käe tõstab, sest kahjuks
on see natuke võimatu.
Lõpuks olin ma
igatepidi tahvli ees võimelnud, näiteid
toonud ja neid tahvlile kirja pannud, kuid osa õpilastest ikka veel
ei suvatsenud midagi teha. Küll aga jagasid nad lahkel meelel minuga
erinevaid vabandusi. Näiteks oli vihikuga õnnetus juhtunud. Nimelt
keegi (kindlasti mitte seesama õpilane) oli keegi vihikut kääridega
lõiganud, millele järgnes arutelu, mida õpetaja teeks, kui ta
õpikut ka lõikaks („Ma jaksan seda kahte eurot selle õpiku eest
küll maksta!”). Seejärel lähevad pastakad katki. Täitsa ise
pudenevad tükkideks ja tükid lendavad omakorda klassis ringi.
Tõesti on raske ju nii samal ajal õppida, kui kõik halvad asjad
juhtuvad!
Ma tahaksin sellised
kohe klassist minema saata. Muidugi ma ei tohi, sest mina vastutan
jne, kuid ma ei saa õpilast sundida õppima, ma ei saa talle vägisi
neid teadmisi pähe panna. Kui õpilane ei ole huvitatud õppimisest,
isegi halb hinne ei motiveeri, sest tal on ükskõik, kas ta saab
veerandi kahe, ükskõik, kas ta jääb suvetööle või klassi
kordama, isegi see ei huvita teda, kui kogu klass saab lisatööd,
sest tal on vaja limonaadi aknast alla kallata.
Kuidas ma panen
sellise õpilase tööle? Ja mitte niimoodi tööle, nagu nad vahel
tundides minu meeleheaks teesklevad õppimist, vaid päriselt, nii et
nad saavad teemast aru ja neid natuke huvitab ka, mis kahe aasta
pärast, kui nad on jõudnud 9. klassi lõppu, edasi saab.
Ja siis ma loen
jälle, kuidas keegi tark seletab, et kui õpilane saab kahe, siis
õpetaja vaadaku peeglisse. No ma võin iga vaba sekundi oma
peegelpilti jõllitada, kuid ma ei usu, et see mulle lahendusi pakub.
Aga vähemalt ütles
üks kolleeg, et ma näen välja nagu 15-aastane ja mul on 7.
klassile homseks vihatunnikontrollid juba koostatud, seega on kõik
korras vast.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar