Pidevalt räägitakse, et koolis ei tegeleta eluliste
asjadega. Et ülesanded on ebareaalsed, tekstid eksisteerivad ainult õpikus. Midagi
pole päriselust ja seetõttu ei saagi ju eeldada, et õpilased nendest aru
saaksid või neil n-ö oma ellu astumisel millestki õpitust üldse kasu oleks. Pole lihtsalt
eluline. Aga peaks olema hoopis nii, et näiteks tekstid on elust enesest,
sellised, millega õpilased ise väljaspool kooli kokku puutuvad. Täitsa loogiline.
Samas paneb mind ikka imestama, et kui järsku on väga
eluline lillede istutamise ülesanne, siis äkki kõik minestavad, sest kes võiks
arvata, et midagi sellist võib eksamil küsida. Imestan ka siis, kui hämmingus
seitsmendikud üritavad välja arvutada, kui palju oleks vaja kilet kasvuhoone
katmiseks, kuid enda rõõmuks suutsid siis lõpuks leida kasvuhoone ruumala ja
noh, saigi arvutatud.
Täna imestasin ka. Meil oli 8. klassi etteütlus, selline
maakondlik tasemetöö. Mina iseenesest etteütluse fänn ei ole, seega ma ei ole
neid väga harjutanud (õigemini tegingi nendega ainult ühe korra etteütlust, kui
sain teada, et taoline töö on tulemas ja andsin harjutamiseks ühe varasema
etteütluse). Ise veel hommikul etteütlust vaadates rõõmustasin, et tegemist on
täiesti sidusa tekstiga, mis on põhimõtteliselt artikkel ajalehest. Lihtsalt on muudetud
nii, et oleks rohkem erinevaid keeleteemasid haaratud. Lugesin siis seda teksti
ja mõtlesin endamisi, et suur osa selle aasta teemadest on sees, seega ei
tohiks väga raske ju olla.
Oli neid, kes tundsid mõne hiljuti õpitud teema ära ka,
pärast ütlesid, et nad kohe teadsid, kuidas kirjutada, sest me just õppisime. Ja
siis oli neid, kes kirjutasid kohaliku ajalehe nime täiesti valesti. Tegu ei
ole mõne väljamõeldud ajalehega, mida ikka aeg-ajalt tekstidesse pannakse, vaid
Saarte Häälega. Neli õpilast leidis, et nad pole eladeski sellist ajalehte
kohanud, ning kirjutas selle vapralt saartehääl
(hea küll, äkki mõnele meenus, et ajalehtedel on nimed, ja tuletas variandi Saartehääl).
Tegemist on täiesti regulaarselt ja praegugi ilmuva
ajalehega, kust nad ise alles rõõmsalt artikleid otsisid, kui me eesti keeles
meediat õppisime. Kuidas saab olla, et ei meenu selline sõna? „Ma olin nii närvis!“
Vahel (loe: praktiliselt kogu aeg) ma kardan, et mõni
ülesanne on raske. Etteütlustki lugedes oli nii mõnigi lause selline, mis minu
arust võis õpilastele keeruline tunduda, kuid mitte hetkekski ei pidanud ma
raskuseks sõna kirjutamist, millega nad peaksid igapäevaselt kokku puutuma. Nad
ikka oskavad mind täitsa pahviks lüüa. Samamoodi nagu ma pidevalt usun, et ma
ei pea 8. klassi tundi alustama selgitusega, et eesti keeles algab lause suure
algustähega, leidub ikka keegi, kes mulle seda meelde tuletab. „Aga see võtab
ju nii kaua aega!“
Ükskord üks õpilane
nii vihastas selle peale, et ma kogu aeg korrutan ühte ja sama elementaarset
juttu, et ta tegi mulle värvilise sildi seinale: LAUSE ALGAB SUURE TÄHEGA!
Aa, siis täna oli mul klassijuhatajana veel raske probleem. Nimelt pidin ma ühe tüdrukuga kaasa minema kehalise kasvatuse õpetaja juurde, et ma seisaksin kõrval, kui tema ütleb, et tal jalg valutab. Mõtlesin, et rakendan veidi karmi kasvatust, seega saatsin ta ikka üksida teadet edastama (enda kaitseks võin öelda, et julgustasin teda palju, pole päris südametu ka, eksole). Kui pärast küsisin, et kuidas siis läks ja kas jäi ellu, siis selgus, et ei läinudki ütlema, sest üksinda oleks hirmus ju!
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar